Tegevused taludes kl 11.00-15.00
Küünlapäev on
meie rahvakalendris naiste püha – üks vähestest päevadest, mil naistel oli
lubatud kõrtsi minna, lõbutseda ning isegi vägijooke pruukida. Sel päeval
võisid nad argistest toimetustest hinge tõmmata, kodused tööd ning laste eest
hoolitsemine jäi meeste kanda.
Tänapäeva Eesti
naisel on tunduvalt rohkem valikuid. Ta saab enamasti ise otsustada, millega
tegeleb, millal töötab või pidutseb, kas ja kellega abiellub, kui palju lapsi
saab.
Küünlapäeval
tutvumegi naiste argielu ja pühade pidamisega läbi ajaloo. Teeme ajahüppeid 19.
sajandist tänapäevani ja vaatame, kuidas on naiste rollid ja õigused muutunud.
Kolu kõrtsis toimuvad ettekanded ja arutelud naiste valikuvabadusest erinevatel
aegadel ja eri kultuurides.
Üritusele pääseb tasuta muuseumikaardi, Tallinn Cardi ning Eesti Vabaõhumuuseumi aastapääsmega!
Kolu Kõrtsis kell 11.00-15.00
Ettekanded
ja arutelud naiste rollidest ja valikuvabadustest ajaloos ning tänapäeval. Tule
räägi kaasa!
11.30 Naise roll ersa
kultuuris – Natalja Jermakov, Eesti Kirjandusmuuseumi teadur, Eestimaa Rahvuste Ühenduse esimees
12.30 Seksuaal- ja soovähemuste lugusid Eestist – Rebeka Põldsam, Tartu Ülikooli etnoloogiateadur.
Eestis hakkas 2024. aasta 1. jaanuaril kehtima abieluvõrdsus, mis on alates 1980. aastatest olnud
rahvusvahelise LGBT+ (lesbide, geide, biseksuaalsete ja transsooliste inimeste)
liikumise üks keskseid võrdõiguslikke eesmärke. Ometi on teada nii homoseksuaalsete
meeste pulmapidudest ka juba 1930. aastate Eestis kui ka samast soost kaaslase
otsinguid 1920. ja 1990. aastate tutvumiskuulutustes. Arutelud Q-Space esindajatega.
13.30 Eestlaste seksuaalelust regilauludes – Mari Väina, folklorist
14.30
Võrdõiguslikkus Eestis – Eesti Inimõiguste Keskus
Elavad pildikesed naiste argielust läbi sajandite
kell 11.00-15.00
Härjapea talu - Naine tahab ülikooli?! (1925. aasta)
Härjapea
talu vanim peretütar on lõpetanud gümnaasiumi ja soovib Tartu Ülikooli õppima
minna. Olgugi, et juba 10 aastat on naised saanud Tartu Ülikoolis
täisväärtuslike tudengitena õppida, pole kõik eestlased selle nähtusega
kohanenud. Eriti ärevil on paljud mehed, kes endiselt arvavad, et naise koht on
kodus pliidi ees. Üsna levinud arvamus on, et naine pole võimeline keskenduma
ja tema aju ei ole suuteline ülikooli tasemel teadmisi omandama.
Peretütar
Ellil on vaatamata üldsuse arvamusele kindel plaan astuda arstiteaduskonda. Elli
kavaler aga sooviks, et tema väljavalitust saaks tubli taluperenaine. Millised
on ühe ja teise poole argumendid ning mida arvavad tütre tulevikuplaanidest
vanemad?
Nulli-Maie saun - Üksiku naise elu 19. sajandi teisel poolel
Nulli Maie on üksik naine, kelle mees suri mitu aastat
tagasi. Lapsed on suured ja elavad kaugel ega kanna ema eest hoolt. Kõikide
töödega tuleb üksi hakkama saada. Selleks, et kamber soojaks kütta, on vaja
puid leida, neid saagida ja lõhkuda. Kuna sulle-mulle saega üksinda saagida
pole võimalik, on Maie kutsunud appi vanapiigast naabrinaise Leena. Tänutäheks
abi eest kütab Maie Leenale sauna ja pakub saatusekaaslasele küünlapäeva puhul
punast jooki. Kahekesi on ikka parem pühi pidada!
Kuie kool – Naine mehe ametis! (1887. aasta, Aleksander III valitsusaeg)
Koolis on juba aastaid olnud koolmeistriks Jaan, kes
meeldib nii õpilastele kui vallaelanikele. Paraku on tsaar Aleksander III
andnud välja ukaasi, et edaspidi hakatakse haridust andma vene keeles. Koolmeister
Jaani vene keel hinnati revidentide poolt viletsaks ja mees lasti ametist
lahti. Uueks õpetajaks on saadetud naine - vene keelt hästi oskav koolipreili. Koolmeister
Jaan ja vallarahvas on murest murtud. Mis õpetaja on noor naine üleannetutele
poistele ja ninakatele tüdrukutele? Kas koolipreili Anna saab hakkama?
Sepa talu –
Emalt tütardele (20. sajandi algus)
Peremees
on sõitnud Sänna mõisa sepale appi hobuseid rautama. Pereema koos tütardega
tähistab küünlapäeva – naispere üht armastatumat päeva aastas. Iga ema kohus on
lastele edaspidiseks eluks teadmisi ja oskusi kaasa anda. Täna on just õige
päev tüdrukutele küünalde tegemine selgeks õpetada ja koos püha pidada. Tähtpäeva
puhul süüakse paremaid toite, juuakse põski punetama panevaid jooke ja võetakse
lauluviis üles. Emaga koos on hea turvaline olla.
Lau külapood - Naised ettevõtluses (1930.
aastad)
Poemamsel
oma täiskasvanud tütre Liisiga peab külapoodi. Maad neil ei ole, seega tuleb
leib lauale saada äritegevusega. Kundede kohale meelitamiseks on poepidajad
ostnud raadio, mis sisseoste tehes meelolu tõstaks ja rahakotiraudu lahkema
käega lahti kangutama paneks. Paremaks äraelamiseks üüritakse poe tagumist tuba
rätsepmeistrile ja korraldatakse siitkandi prouadele kokanduskursuseid.
Suurimat rolli mängivad kauplemisel aga poemamsli enda aktiivsus ja
müügioskused.
Kolhoosi kortermaja – Õppinud
naine ja kolhoosireaalsus (1960. aasta, ühiskorter)
Järvesalu
kolhoosis on kiired ajad. Uus karjalaut Räbi külas on valmis ja õppinud
spetsialiste on kolhoosis vajaka. Heade elamistingimustega on äärealal asuvasse
Räbisse meelitatud brigadiriks loomakasvatuskooli lõpetanud Maila. Kohapeal
selgub, et korterit tuleb siiski jagada lüpsja Leidaga. Kuidas suhtub uude ideaalidest
pakatavasse korterinaabrisse päriselu näinud kolhoositar?
- Külastajatele
on avatud ka Setu talu, peipsivene maja ja Kolga talu aida-lauda raida näitus
„Iga väike samm loeb“.
- Kolu
kõrtsi juures ootavad kutsarid hobusõidule.
Toetab:
www.kulka.ee