Teekond „200 aastat kahe tunniga“ on
mõeldud ajaloohuvilistele, keda huvitab, kuidas vanasti taludes elati, milline
roll oli avalikel ühishoonetel ning kuidas on maarahva elu aja jooksul muutunud.
Teekonnal liigud läbi ajaloo kaugest pärisorjuse ajast kuni tänase päevani
välja.
Lühem
ring
Sassi-Jaani talu – Köstriaseme talu – Nuki talu –
Pulga talu – Härjapea talu – Aarte talu – Sutlepa kabel – Orgmetsa pritsikuur –
Lau pood – Kuie koolimaja – Kolhoosimaja – Sepa talu
Teekonna
pikkus on 2,6 km, aega kulub 2 tundi (+ söömine)
SASSI-JAANI TALU
Talu avaral õuel püüab pilku eestlaste
põline kodu – ilma korstnata rehemaja. Sassi-Jaani talu rajamise ajal 19.
sajandi alguses valitses Eestis veel pärisorjus. Talupojad pidid talus elamise
õiguse eest tegema mõisale tööd ja varustama seda vilja, heina, lina, munade ja
muuga. Oma äraelamist sai kindlustada alles pärast mõisakohustuste täitmist. Siin
saad teekonna alustuseks ülevaate eesti taluarhitektuuri eripäradest, põllundusest
ja karjandusest ning olulisemast tarbevarast. Kapsamaal kasvavad erinevad
põllu- ja aiakultuurid, mida eestlased on läbi aegade kasvatanud.
KÖSTRIASEME TALU
19. sajandi teisel poolel said
pärisorjusest vabanenud talupojad võimaluse talu mõisalt välja osta. Kellel
osturaha polnud, jäi mõisa rentnikuks. Köstriaseme renditalus näed, millist
rasket tööd tuli teha, et igapäevane leib lauale saada. Rukist kuivatati vihkudena
rehetoas partel, seejärel peksti rehealuses terad kootidega viljapeadest välja
ja sõeluti tuule abil aganatest puhtaks. Ka käsitsi lina töötlemine oli aeganõudev
ja vaevaline. Paranenud elutingimustest annavad tunnistust valgusküllased kambrid
ning tolle aja moekamad mööbliesemed nagu kummut, riidekapp ja harmoonium.
NUKI TALU
Maata, kehval järjel olevad talupojad
elasid mõisa või talu ääremaadel. Nende tagasihoidlik majapidamine koosnes vaid
ühest-kahest hoonest. Viletsat põllumaad oli tavaliselt kuni hektar, kui
sedagi. Oma tarbeks peeti mõnd lammast, siga ja kanu. Et toime tulla ja lapsi
toita, elatas suur osa kehvikuist ennast käsitööga. Mehed teenisid lisa
ehitustel, kraave kaevates või metsatööl.
PULGA TALU
Otsi üles Pulga talu rehealuse seina
müüritud mälukivi, millel on hoone ehitusaeg ning tollase peremehe nimi.
Sellised raidkivid annavad tunnistust maarahva eneseteadvuse kasvust. Eesti
talupojad said perekonnanimed ehk priinimed alles pärast pärisorjusest priiks
saamist. Varasemalt nimetati inimesi talu järgi. Pulga talu õuel on soomepärane
kahekorruseline ait ja heinaküün, mis annavad tunnistust põhjaranniku rahva
tihedast läbikäimisest ülemerenaabritega. Õueserval olevas suitsusaunas toodi
lapsi ilmale veel 19. sajandi teisel poolelgi.
HÄRJAPEA TALU
Koos talude päriseksostmisega ilmusid
külapilti rehest eraldi ehitatud elumajad. 1909. aastal ehitatud Härjapea
taluhäärberis näed 1930. aastate lõpu olustikku. Eesti ajal oli perenaise uhkuseks
kaunis ja korras kodu. Tube kaunistavad koduse käsitööna valminud tekstiilid, sahver
on täis hoidiseid ja köögis valmistatakse roogasid uute retseptide järgi. 1936.
aastal välja kuulutatud kodukaunistamise kampaania peegeldusi näed nii toas kui
õuel. Eesti kodukultuuri kiire arengu katkestas puhkenud Teine maailmasõda.
AARTE TALU
Põhjaranniku rahvas elatas end
traditsiooniliselt kalapüügiga. Oma randade kõrval kalastati põliselt ka Soome
vetes. Soolakalaga käidi kauplemas kaugemal sisemaal, sest soolasilk oli eesti
talurahva jaoks põhiline leivakõrvane. Suur osa kodus vajaminevast toodi
Soomest, soome kultuurilaenudeks on nii hoone ise kui ka auguleivad ja kohvijoomise
komme. Meri andis randlastele võimaluse teenida laevadel ja kaugeid paiku näha.
1920.–1930. aastatel sai oluliseks teenimisvahendiks salapiiritusevedu.
SUTLEPA KABEL
Kirikul oli eesti talurahva elus tähtis
roll. Olgugi, et kaua järgiti vanu rahvakombeid, toimetati ristimisi,
leeritamist, pulmi ja matuseid ka ristiusu tavade järgi. Pühapäevane
kirikuskäik oli oluline jumalasõna kuulamiseks, aga ka uudiste vahetamiseks ja
enese näitamiseks. Rannarootsi aladelt pärinevas Sutlepa kabelis peeti omal
ajal jutlusi nii eesti kui ka rootsi keeles. Praegu on üle 300 aasta vanune
kabel taas pühitsetud ja tegutsev pühakoda.
ORGMETSA PRITSIKUUR
Priitahtlike pritsimeeste seltse asuti
looma 19. sajandi teisel poolel. Neid võib pidada eestlaste organiseeritud
ühistegevuse lipulaevadeks. Erilise hoo said tuletõrjeühingud sisse 1920.–1930.
aastatel, mil nad olid maal ka kultuurielu edendajateks. Nende juures
tegutsesid puhkpilliorkestrid, korraldati heategevuslikke korjandusi ja
piduõhtuid. Külakeskustesse kerkisid varustuse hoidmiseks pritsikuurid ja
alevitesse uhkemad torniga pritsimajad.
LAU POOD
20. sajandi alguseks oli Eestis välja
kujunenud küllalt tihe külapoodide võrk. Kahe poemamsli peetud Lau pood oli
väike segakauba pood, kus müüdi kõike talurahvale vajaminevat. Siit saad soetada
1930. aastail pakutud kraami: rauakaupa, pluusi- või põllekangast, õnnitluskaarte,
niiti-nõela, lauanõusid ja muud põnevat. Kommi, šokolaadi või magusat jooki
ostmata ei pääse siit keegi tulema.
KUIE KOOL
Eestlaste kirjaoskus on läbi aegade olnud
kõrgel tasemel. 19. sajandi lõpul oli 77% eestlastest kirjaoskajad. Talulaste
koolipõli algas sellal 9–11 aastaselt ja kestis kolm talve: 15. oktoobrist 15.
aprillini. Koolis õpetati lugemist, kirjutamist, rehkendamist, usuõpetust ning
laulmist. Tsaariaja lõpul jõudis koolidesse venestamise laine, kohustuslikuks
muutus vene keel, uue õppeainena lisandus maateadus. 1920. aastal kehtestati
6-klassiline koolikohustus. Kuie kool tegutses selles hoones 1923. aastani.
KOLHOOSIMAJA
Nõukogude võimuga lõppes iseseisvate talude aeg ning
talunikke sunniti astuma ühismajanditesse: kolhoosidesse ja sovhoosidesse. Algusaeg
oli ränkraske. 1950. aastate lõpust majandite elujärg paranes ning hakati
tegelema elamuehitusega. Tüüpprojekti nr 61 järgi ehitatud kolhoosimaja neljas
korteris saad tutvust teha maainimeste eluga 1960. aastatest kuni kaasajani
välja. Äratundmist leiab siit nii noor kui vana.
Oled oma retkega lõpule jõudnud. Kui
soovid, võid külastada ka Sepa talu või minna kõrtsi keha kinnitama.
Aitäh, et tulid! Ootame Sind peatselt
jälle külla!
200 aastat kolme tunniga
Teekond „200 aastat kahe tunniga“ on
mõeldud ajaloohuvilistele, keda huvitab, kuidas vanasti taludes elati, milline
roll oli avalikel ühishoonetel ning kuidas on maarahva elu aja jooksul
muutunud. Liigud läbi ajaloo tänasest päevast läbi kolhoosiaja ja 19. sajandi
üsna kaugesse pärisorjuse aega. Teekonna lõpuosas võid sammud seada Eesti
kagunurka ja Peipsiveerde, et teha tutvust meie põnevate rahvusvähemuste –
setude ja peipsivenelastega. Teekond on pikk, kuid vahepeal saad puhata,
kaunist vaadet nautida ja mere ääres hiidlaste rändpüügimajas paiknevas
kohvikus keha kinnitada.
Pikk
ring
Sepa talu – Kolhoosimaja – Kuie koolimaja – Lau pood –
Kahala vesiveski – Jaagu talu – Kolga talu – Roosta talu – Jüri-Jaagu talu ---
peipsivene maja – setu Vanatalo – Rusi – tuulikute mägi – Kolu kõrts
Teekonna
pikkus 2,7 km, aega kulub umbes 3 tundi (+ söömiseks)
SEPA TALU
Talumehed said väiksema sepatööga ise hakkama, kuid
hobuseid, vankreid ja regesid rautati ikka külasepa juures. Külasepa õu paiknes
tavaliselt tee ääres, et hobusega hästi ligi pääseks. Kõige tähtsam hoone õuel
oli mõistagi sepikoda. Hea sepp oli hinnas igal ajal, külasepad tegutsesid veel
kolhoosiaja alguseski.
KOLHOOSIMAJA
Nõukogude võimuga lõppes maal iseseisvate talude aeg
ning talunikke sunniti astuma ühismajanditesse: kolhoosidesse ja sovhoosidesse.
Algus oli ränkraske. 1950. aastate lõpust majandite elujärg paranes ning hakati
tegelema elamuehitusega. Tüüpprojekti nr 61 järgi ehitatud kolhoosimaja neljas
korteris saad tutvust teha maainimeste eluga 1960. aastatest kuni kaasajani
välja. Äratundmist leiab siit nii noor kui vana.
KUIE KOOL
Eestlaste kirjaoskus on läbi aegade olnud
kõrgel tasemel. 19. sajandi lõpul oli 77% eestlastest kirjaoskajad. Talulaste
koolipõli algas tollal 9–11 aastaselt ja kestis kolm talve: 15. oktoobrist 15.
aprillini. Koolis õpetati lugemist, kirjutamist, rehkendamist, usuõpetust ning
laulmist. Tsaariaja lõpul jõudis koolidesse venestamise laine: kohustuslikuks
muutus vene keel, uue õppeainena lisandus maateadus. 1920. aastal kehtestati
6-klassiline koolikohustus. Kuie kool tegutses selles hoones 1923. aastani.
LAU POOD
20. sajandi alguseks oli Eestis välja
kujunenud küllalt tihe külapoodide võrk. Kahe poemamsli peetud Lau pood oli
väike segakauba pood, kus müüdi kõike talurahvale vajaminevat. Siit saad soetada
1930. aastail pakutud kraami: rauakaupa, pluusi- või põllekangast,
õnnitluskaarte, niiti-nõela, lauanõusid ja muud põnevat. Kommi, šokolaadi või
magusat jooki ostmata ei pääse siit keegi tulema.
KAHALA VESIVESKI
19. sajandil Kolga mõisale kuulunud
vesiveski jahvatas ümbruskonna talumeestele jahu kevadiste ja sügiseste
suurvete ajal. Nagu kõikjal, oli ka Kahala veski talurahva kokkusaamise ja
suhtlemise koht. Sageli kogunsid noored veski juurde tantsima, mõne veski
juures käis harjutamas pasuna- või laulukoor.
JAAGU TALU
Muhus jagati 19. sajandi lõpus saare
riigimõisast maatutele talupoegadele väikseid talukohti. Paraku ei suutnud
väike majapidamine peresid toita. Seetõttu sai muhulaste seas üldiseks suvel
mandril töölkäimine, millest sai omamoodi auasi. Jaagu talu peremees ongi
parasjagu ulgtööl, lapseootel perenaine teenib elatist õmblustööga ja peab kõigega
ise hakkama saama.
KOLGA TALU
Kuna Hiiumaal oli viljakat põllumaad vähe,
tuli leiva laualesaamiseks olla leidlik ja mitmekülgne. Põlluharimise kõrval
tegeldi kalapüügi, meresõidu, tõrvapõletuse või puutööga. Hiiumaal elati sageli
suurperedena ning lapsi oli peredes palju, igaühel neist olid koduses
majapidamises omad ülesanded. Kolga talus saad kodustel töödel ja talitustel
käed külge panna ning kodulinde- ja loomi uudistada. Saad teada, kas omaaegsest
säästlikust eluviisist on ka tänapäeval midagi õppida.
ROOSTA TALU
Saaremaalt pärit Roosta talus näed,
milline oli 18. sajandil pärisorja kasin majapidamine. Kõik eluks vajalik tuli
ise teha või kohapeal kasvatada. Ka jutt kangest saare naisest pole müüt, sest
tihtipeale jäi kiviste põldude harimine suuresti perenaise õlgadele. Mehed tegelesid
kalapüügi ja puutööga. 19. sajandi keskpaigast levis mandril hooajatöödel
käimine.
Õueservas paikneb hernhuutlaste ehk
vennastekoguduse palvemaja. Saksamaal alguse saanud usuliikumine levis
Baltimaadel 1720. aastatel esmalt just Saaremaale. Vennastekogudusel oli suur
roll eestlaste kirjaoskuse ja koorilaulu arendamisel.
JÜRI-JAAGU TALU
20. sajandi alguse eluolu tutvustavas Muhu
talus on pulmad täies hoos – pill hüüab, laud on toidu all lookas ning
pruudikirst eluks vajaliku riidekraamiga juba peiukoju toodud. Alates 19.
sajandi keskpaigast vahetas enamik muhulasi senise luteri usu õigeusu vastu.
Seepärast osaleb pulmapeol ka õigeusu preester. Kirikliku kombetalituse kõrval
olid jätkuvalt olulised ka vanad külatraditsioonid nagu pruudi tanutamine ja
veimede jagamine. Visalt püsis ka külanoorte abielueelne ehalkäimise komme.
NB! Enne setu ja peipsivene majapidamiste
külastamist saad soovi korral mere ääres võrgukuuride juures puhata ja
hiidlaste rändpüügimaja kohvikus keha kinnitada.,
PEIPSIVENE MAJA
Vanausulised ehk vene vana õigeusu
järgijad jõudsid Venemaalt tagakiusamise eest põgenedes Eestisse juba 17. sajandil.
Peipsi järve rannaribal on tänaseni vanausuliste pikad tänavkülad, mille
elanikud on kuulsad sibulakasvatajad ja kalurid. Omal ajal olid vanausulised ka
tunnustatud ehitusmeistrid. Suletud kogukonnana elades säilitati oma usk ja
vanavene kombed, millega on võimalus nende kaunis puitpitsilises majas tutvust
teha.
SETU VANATALO
Eesti kaguosas elavad setud on põliselt
õigeusklikud. Eesti-Vene piirialal elamine on jätnud nende kultuurile tugevad
vene mõjutused, kuid säilitanud ka palju arhailist. Uhkusega hoitakse oma
keelemurret, rahvarõivaid, peo- ja toidutraditsioone. Vanatalo võimsas
kindlustalus saad ettekujutuse setude elust nii tsaari- kui ka nõukogude ajal.
RUSI TALU
Lõuna-Eesti on tuntud kui omaaegne
linakasvatuspiirkond. Lina kasvatamine ja töötlemine oli raske, kuid lina
müügist saadav tulu aitas paljudel sealsetel peremeestel talud päriseks osta. Nii
oli see ka Rusil. Ostuvõla tasumine nõudis suurelt perelt pingutusi ning
taluringist välja rabeleda õnnestus vaid vähestel. Rusi teeb eriliseks selle
side Eesti kunstiajalooga – see on skulptor Juhan Raudsepa lapsepõlvekodu.
TUULIKUTE MÄGI
Kõrgendikul, kus näed kõrvuti kolme toredat
pukktuulikut, avaneb kaunis vaade muuseumi saarte külale. Tavaõiguse järgi võis
saartel olla oma tuulik kasvõi igal peremehel, mujal Eestis oli veskite
ehitamine mõisate eesõigus. Soodsale asukohale ehitati lähestikku mitme talu
veskid ning nii tekkisidki pilkupüüdvad tuulikute mäed.
KOLU KÕRTS
19. sajandil olid maanteed ja käidavamad
kohad tihedalt kõrtsidega palistatud. Kõrts polnud vaid joomakoht, vaid
talurahva jaoks oluline kohtumispaik. Siin kuuldi uudiseid, arutati maailma
asju, palgati sulaseid, löödi vahel tantsu ja peeti laatu. Kuigi vanasti pakuti
maanteekõrtsides vaid kerget einet ja joogipoolist, saab muuseumi Kolu kõrtsis teekonna
lõpetuseks kõhu korralikult täis süüa.
Tore, et tulid! Ootame Sind peatselt jälle
külla!